Michal Drienik: Ponúkať len to, za čo sa môžem postaviť

Michal Drienik: Ponúkať len to, za čo sa môžem postaviť

Ľudský faktor je veľkou pridanou hodnotou biopotravín, za ktorý sa oplatí zaplatiť viac”, povedal v rozhovore Michal Drienik, majiteľ malej firmičky s názvom Bio pre vás, ktorá sa zameriava na distribúciu biopotravín z lokálnych zdrojov.

Na spôsobe jeho práce ma zaujal predovšetkým dôraz na osobný kontakt - s malými pestovateľmi biopotravín, ako aj s ich odoberateľmi. Položil som mu zopár otázok o tom, ako sa dostal k takémuto druhu podnikania a prečo si vybral práve potraviny so značkou “bio”.

Ako vznikol nápad zrealizovať projekt Bio pre vás?

Od malička som mal blízko k prírode. Rodičia, ako väčšina ľudí na dedine, si zeleninu a ovocie dopestovali prevažne sami. Potom začali vo väčšom pestovať liečivé bylinky na ďalšie spracovanie, tak som s tým pomáhal. Chtiac nechtiac som si teda vzťah k práci na poli musel vytvoriť.

V Bratislave som začal pracovať vo veľkoobchode so zdravou výživou a niekde tam prišla prvý krát myšlienka ponúknuť ľudom čerstvú biozeleninu. V práci som nemal dostatok priestoru na vlastnú realizáciu, preto som sa rozhodol ísť vlastnou cestou. Zašiel som na biofarmu do Gajar, nakúpil biozeleninu, chutila, tak sme ju s priateľkou ponúkli aj iným. Známy povedal známemu a okruh záujemcov sa postupne rozrastal. Tak sme sa poobzerali aj inde, aby sme ponuku obohatili.

Zo začiatku to bol z mojej strany teda skôr experiment, nebolo čo stratiť a čuduj sa svete, funguje to.

Prečo ste sa rozhodli pre distribúciu spôsobom - donáška do domu?

Neorientujeme sa len na donášku do domu – zákazník má možnosť si vybrať medzi osobným odberom alebo donáškou.

Na začiatku sme predávali priamo z auta. Pripravené objednávky sme doviezli na dohodnuté miesta v meste a ľudia si prišli zobrať objednanú biozeleninu. No prišla zima, mali sme obavy, že nám zelenina počas čakania zamrzne a my s ňou. Pribúdalo ľudí a do auta sme to už sotva natlačili.

Tak sme prenajali priestor v suteréne rodinného domu, vytvorili odberné miesto, kde si zákazník môže objednávku prevziať, ale zároveň zaviedli aj dovoz domov alebo do práce. Zákazníci si to sami vyžiadali. Nie každý má možnosť alebo čas chodiť nakupovať (podstatná časť našich zákazníkov sú mamičky na materskej dovolenke), je pre neho jednoduchšie si nákup nechať priviezť až domov pred dvere.

V čom sa odlišujú potraviny, ktoré vy dodávate ľuďom, od tých, ktoré si môžu kúpiť v bežných potravinách? Aké kritériá musia distribuované potraviny spĺňať?

Ponúkame alternatívu ku konvenčným potravinám. Konvenčné poľnohospodárstvo sleduje predovšetkým cieľ ekonomický – vypestovať čo najväčšie množstvo s najnižšími nákladmi. Na to používa akékoľvek podporné prostriedky.

Cieľom ekologického poľnohospodárstva je vypestovať zeleninu a ovocie bez chemických látok. Nevytvárať rozsiahle monokultúry plodín, ktoré vyčerpávajú pôdu, na ktorej už potom bez podpory chémie nič nevyrastie. Takže keď si kúpim biopotravinu, nekupujem len zdravé a chutné jedlo pre seba – podporujem tým aj zdravie pôdy a prírody vôbec.

Podobné je to aj u hydiny a mäsa všeobecne. Vychovať kura čo najrýchlejšie, kŕmiť ho preparátmi, aby dobre priberalo a držať ho bez pohybu, aby neschudlo, alebo ho nechať slobodne a voľne rásť a pohybovať sa?

Je to na nás ľuďoch, čo si vyberieme, my podporujeme to druhé. Potraviny, ktoré ponúkame, neobsahujú chemikálie ani iné umelé prostriedky podporujúce a urýchľujúce rast. Mali by rásť prirodzeným spôsobom. Človek, ktorý ich pestuje alebo chová, by to mal robiť s láskou, pretože ho to baví a prináša mu to potešenie. To sa potom odrazí aj na kvalite a chuti potravín.

Bio potraviny sú zväčša výrazne drahšie ako bežné potraviny. Často sú preto vnímané ako luxusný tovar, ktorý vyhľadávajú najmä ekonomicky lepšie situovaní zákazníci. Prečo je tomu tak?

Treba si uvedomiť, že hodnota biopotravín je skutočná hodnota potravín. Je rozdiel, či prejdem pole 20 krát za sezónu traktorom s postrekom alebo odstraňujem burinu ručne alebo pomocou drobnej mechanizácie. V EP (ekologické poľnohospodárstvo) je väčší podiel manuálnej práce a osobnej starostlivosti. Je náročnejšie na čas a ľudskú energiu. Obrazne povedané, bežnému farmárovi stačí traktor a obrobí s ním všetko, pri EP je na tú istú plochu potrebných možno 5 – 10 ľudí.

Podobne je to s chovom hydiny, resp. dobytka. Je rozdiel, či chovám kura 35 dní alebo 90 dní. Či má životný priestor 20cm2, kde sa nemôže ani pohnúť alebo má dostatok a môže si chodiť, kde chce. Týmto sa náklady zvyšujú, čo sa premietne aj do konečnej ceny.

Na druhej strane, keď bude viac výrobcov biopotravín na Slovensku a nebudeme odkázaní na dovoz, odrazí sa to aj v nižšej predajnej cene, pretože cesta od farmára k spotrebiteľovi bude priamočiarejšia a kratšia.

Práve ten ľudský faktor je veľkou pridanou hodnotou biopotravín, za ktorý sa oplatí zaplatiť viac. Veď vieme, ako chutia koláče od babičky.

Kritici ekologického poľnohospodárstva poukazujú na to, že jeho nízka efektivita v konečnom dôsledku môže ľudstvu škodiť. Pre rastúcu ľudskú populáciu je potrebné hľadať stále efektívnejšie spôsoby pestovania potravín, zatiaľ čo biopotraviny predstavujú luxusnejšiu alternatívu, ktorú si môže dovoliť iba malá skupina svetovej populácie. Aká je perspektíva biopotravín a ekologického poľnohospodárstva vo svete, ktorý musí uživiť stále viac ľudí?

To je pre mňa ťažká otázka. Keby som nemal čo jesť, určite nepozerám či je to bio alebo nie. Na druhej strane by som nechcel skončiť na umelej, geneticky upravenej strave. Pokiaľ mám možnosť výberu, uprednostním to prirodzenejšie. Keby som nemal, zjem hocičo, len aby som prežil. Človek súčasnosti je odtrhnutý od pôdy, závislý od toho, čo kúpi a čo si môže dovoliť kúpiť  v obchode. To je už však spoločenský problém.

Ako hľadáte pestovateľov, producentov potravín? Na základe čoho posudzujete to, či sú vhodní ako partneri - dodávatelia?

Keďže sme sa s priateľkou v oblasti zdravej výživy pohybovali už predtým, o niektorých farmároch sme vedeli. Oslovili sme ich a začali od nich odoberať. Keď im došli zásoby, dostali sme tip na blízku farmu v Rakúsku, s ktorou spolupracujeme dodnes. Chvíľu sme boli nešťastní z toho, že sa nám nedarí nájsť viac ľudí na Slovensku, čo by sa EP venovali. Krátko potom sa nám ozvala pestovateľka biozeleniny a ovocia. Takže nebola to tu až taká „čierna diera“ ako sa nám zdalo. Tento rok by mal pribudnúť ďalší pestovateľ takže postupne sa to rozrastá.

Je fajn, že už si nás sami farmári hľadajú a oslovujú. To je jedným z našich cieľov, máme si navzájom čo ponúknuť. Oni môžu pestovať a chovať, my im zabezpečíme odbyt nakoľko sa bude dať.

Keď nájdeme niekoho nového, resp. sa nám ozve, ideme sa pozrieť na farmu, porozprávať, ochutnať. Ak sa jedná o biopestovateľa alebo chovateľa, vyžiadame si certifikát. Osobný kontakt a vzájomná dôvera je podľa mňa v oblasti obchodu potrebná. Nevidím svet plný podvodníkov, ale aby som mohol ponúkať niečo druhým, musím byť sám presvedčený, že je to naozaj dobré.

Jeden z princípov, na ktorom staviate svoje podnikanie je osobný kontakt s farmármi a možnosť vidieť na vlastné oči spôsob, akým farmár hospodári. To je na jednej strane veľmi sympatické, na druhej strane to limituje veľkosť vášho obchodovania. Bolo by možné zachovať takýto osobný prístup aj v situácii, keby stúpal záujem o vaše potraviny a výrazne by sa zväčšil objem predaja?

Radi by sme si tento princíp zachovali aj naďalej. Nechceme ísť za kvantitou na úkor kvality. Chceme ponúkať len to, za čo sa môžeme postaviť. Samozrejme, bolo by asi náročné sledovať prácu pestovateľa v Taliansku, Španielsku, sledovať ako rastú banány v južnej Amerike (aj keď to by mohlo byť celkom príjemné).

Radšej menej dovážať a podporiť vlastné zdroje. Potom je osobný kontakt ľahko udržateľný.

Pri práci prichádzate do styku malými pestovateľmi potravín. Zaujímalo by ma do akej miery je na vidieku medzi malými záhradkármi a poľnohospodármi rozšírené povedomie o značke “bio”? A tiež nakoľko je reálne pre malého hospodára splniť všetky podmienky a administratívne procedúry potrebné pre udelenie bio-certifikátu?

Je to rôzne. Niekto tvrdí, že bez postreku sa nedá vypestovať nič, druhý mi ukazuje záhradku, ktorú nepostrekuje a darí sa jej. Je to veľmi individuálne.

Vo všeobecnosti si myslím, že značka „bio“ vyvoláva u ľudí, najmä na dedine, pocit niečoho módneho, štýlového pre ľudí z mesta. Je to jednak zlou informovanosťou, nezáujmom a neuvedomením si, že ich mama pestuje „bio“ na záhrade. Že v meste táto možnosť nie je.

Venovať sa ekologickému poľnohospodárstvu je reálne pre každého, konkrétne podmienky už musí zhodnotiť úrad pre certifikáciu, no myslím, že keď chce, tak sa dá. Uvediem jeden príklad:

Oslovil ma jeden zákazník, ktorý si odo mňa nakupuje biozeleninu s ponukou na spoluprácu. Jeho rodičia žijúci na južnom Slovensku dlhé roky pestujú zeleninu bez postrekov a predávajú ju na trhoch po okolí. Navrhol im, aby pestovali bio. Súhlasili, tak som im dal zoznam, ktorých plodín je u nás nedostatok, čo by mohli dopestovať. On im vybavil certifikáciu a tento rok už majú pôdu v konverzii, prechode na ekologické poľnohospodárstvo a očakávajú prvú úrodu. Takže je to reálne pre každého farmára. Pôda sa dokáže veľmi rýchlo revitalizovať a obnoviť, pokiaľ má správnu starostlivosť.

Ďakujem za rozhovor.

- otázky kládol Matúš Ritomský


Michal Drienik - narodil sa 10.1.1980. Vyrastal na dedine Lúky pri Púchove. Študoval Malé a stredné podnikanie, potom Ekonomiku dopravy a spojov na Žilinskej univerzite a nakoniec jeden semester Geografie na Masarykovej univerzite v Brne. Pracoval na Železniciach SR ako technik, nejakú dobu žil v Anglicku a živil sa sezónnymi prácami. Po príchode zo zahraničia začal pracovať pre spoločnosť Planeta Food so sieťou vlastných obchodov so zdravou výživou, kde zabezpečoval zásobovanie predajní na Slovensku. Posledné dva roky pracuje vo svojej vlastnej firme Bio pre Vás – distribúcia biozeleniny, bioovocia a hydiny z voľného výbehu. Žije v Bratislave. Má rád pohyb a pobyt vonku, v prírode, venuje sa cyklistike, horolezectvu, turistike. 

Komentáre

super

Obcas chodim nakupovat od Bio pre Vas, a nemozem si vynachvalit, osobny kontakt je velmi prijemny a da sa dozvediet vela veci:)
Dufam ze EP sa tu na Slovensku raz ukaze vo velkom svetle:) Mozno aj vdaka nim:)

A ako sa viete zaručit či tí

A ako sa viete zaručit či tí pestovatelia nepoužili určite nejaku chemikaliu, postrek  nikto to nekontroluje je to len velke halo,, BIO” ja tomu neverim, my tiež pestujeme doma a ked nepostriekame len  proti plesni, vsetko je hned napadnute. Takže neverim, že všetko je take BIO ako to všetci ospevuju !!!

Aj ja pestujem doma (tretí

Aj ja pestujem doma (tretí rok) a tekvice mi každý rok napadne múčnatka, minulý som zozbierala tak zo päť cukín, tento rok 25, a muškátové tekvice múčnatka napáda až teraz, napriek tomu nie je taká agresívna ako minulý. Zato minulý rok som mala žlté slivky, tento ani jednu. Brokolicu a karfiol mi zjedlo hádam všetko čo lietalo, zato mám tonu paradajok. Ale tak to bolo vždy, neviem, čo ťa vedie k poznaniu, že výťažok zo záhrady máš mať 100 percentný. Rakovina a zdravie ti nehovorí nič, že?

no super vec! a ako to

no super vec! a ako to funguje ked som povedzme par dni v bratislave a chcem si objednat/kupit od “bio pre vas” bio-ovocie ci zeleninu?

Kde nas najdete

ahoj, staci ist na nas web www.bioprevas.sk. Mame tam vzdy aktualnu ponuku, ktoru kazdy tyzden menime podla ponuky ekofariem. Objednavku si mozes prist vyzdvihnut alebo ti ju mozeme priviezt. Ale vsetky info su tam:) 

asi viac info tu:

asi viac info tu: http://www.bioprevas.sk/
 
Ja som od Michala bral veci a mozem odporucat. Aj pristup aj tovar. Fajn ludia. Zial, som sa odstahoval az do BA tak caso nechodim, inak by sm bral stale.